Välkommen på ljusterapi på Balanscenter Södermalm!

Här kan du på ett unikt sätt få ett ljus som liknar det dagsljus du saknar på vintern.

vad är ljusterapi?

-Svårt att fånga dygnets ljusa timmar på vinterhalvåret? -Svårt att fånga dygnets ljusa timmar på vinterhalvåret?

Under vinterhalvåret har vi i norden i genomsnitt endast sex timmars dagsljus jämfört med sommarhalvåret då vi kan njuta av upp till 16 timmar. Faktum är att nio av tio svenskar känner sig negativt påverkade av våra mörka dagar. För tio procent är det betydligt värre, de drabbas av årstidsbunden depression, SAD (Seasonal affective disorder).

Forskning visar att ljuset påverkar kroppens dygnsrytm och när det blir mörkt får kroppen signaler om att vi ska varva ner. Produktionen av melatonin, kroppens sömnhormon, ökar när det är mörkt och kortisolet, vakenhetshormonet som gör oss pigga, minskar. Men, med rätt sorts ljus och ljusstyrka kan man påverka vår centrala klocka som styr de tidsinställda funktionerna i kroppen.

I vårt Ljusrum på Balanscenter lyser 8 000 LED-dioder från OSRAM (en av två världsledande inom ljusteknologi) upp rummet med 10 000 – 12 000 lux. Med det himmelskt likt blå-kallt krispiga LED-ljuset, som bygger på korta våglängder, stöder det kroppens biologiska behov bättre och har störst effekt på vintertrötthet.
Den bästa tiden för ljusterapi är på morgonen, då det hormon som det här ljuset påverkar (Melatonin) ännu finns kvar i kroppen! då är kroppen som mest mottaglig. På sen eftermiddagen, då kroppen ska börja varva ner, kan vi erbjuda det lite mer varmgula och solnedgångsliknande ljuset som fortfarande ger bra ljusstyrka.

Ljuset i det här rummet motsvarar inte helt det naturliga solljuset då det saknar UV-ljus (vilket är meningen för att undvika den skadliga effekt UV-ljuset har). För att aktivera det viktiga vitaminet D som finns i kroppen behöver vi även minst 20 minuters dagsljus dvs. solljus som ska bestråla huden.

När du kommer till Ljusrummet startar ett 45 minuters program. Ljusstyrkan ökar succesivt så att ögat hinner vänja sig.
Vad kan du göra under ljusterapin? 
Det viktigaste är att ögonen är öppna så att de kan ta emot ljuset. Det finns vilofåtöljer och sittplatser med bord där du kan läsa, plugga/jobba, eller bara lösa korsord, m.m. I rummet är det tystnad som råder.

För bokning:
Gå in på: www.ljusterapi.bokadirekt.se eller klicka på visitkortet bredvid. 

Öppetider:                                   Priser: 
Mån-Fre: 7-17                           - 140 kr/ sittning (45 min) 
                                                     - 630 kr/ 5 gånger  
Lör-Sön: 7-17                           - 1200 kr/ 10 gånger 

Du som är student, pensionär, sjukriven eller arbetslös får 20% rabatt.

Boka även privata sittningar med plats för15-20 personer. 
Företag kan boka rummet för ljusmöten - ring för offert.